Friday, August 10, 2012

Selain Nasi Tiruan boleh Cuba Quinoa


Assalamualaikum.

Pernah saya cerita pasal nasi tiruan. DULU

Tapi hari ini saya nak cakap lain pula. Saya nak cakap pasal Quinoa. Cara sebutan macam bunyi "Kinwa". 

Quinoa ini ialah yang kelihatan macam nasi apabila dimasak yang berasal dari Amerika Selatan amnya, khususnya di Pergunungan Andes nun di sana. Digelar superfood. Sesuai sangat untuk orang yang berdiet dan berpenyakit macam sakit kencing manis sebab dia berkarbo rendah dan berprotein tinggi. Karbo bukan karbonat ya adik-adik. Akak nak cakap karbohidrat. Hehehe

Kalau nak masak, kita buat macam cuci beras. Tapi kena cuci lama sikit kasi bersih kalau tak terasa  kepahitan nya disebabkan oleh saponin nya. (sapo saponin nih?? ni yang sarung luar tuh..kalau beras ada sarungnya kan..apo ko namo dipanggilnya?). Dia masak nanti mengembang macam nasi. Boleh makan dengan lauk pauk. Boleh digoreng. Alah, kamu imagine nasi sahaja lah. Mudah.

* Because of its high fat content, quinoa should be stored in the fridge or freezer so it doesn't go rancid.*

Mana nak dapat bendalah ini?

Sepanjang pemerhatian saya, ianya boleh didapati di pasaraya yang ala-ala Cold Storage, Presto etc. Dekat tempat-tempat yang macam ini banyak jenis bendalah ni. Carrefour saya tak pastilah pula.

Ini rupa Quinoa yang dijual dalam peket. Terdapat di Sunway Giza (Kota Damansara) - Aku lupa la persto ke Cold Storage ke apa..huhuhu. Macam-macam jenis:

Ini bukan makanan ikan atau makanan hamster OK...



 
Yang putih...

Yang merah...red quinoa


 
Yang campur...mix quinoa



Ya puan-puan dan tuan-tuan. Orang kampung tak biasa benda macam ini mesti terpinga-pinga nak masak nak guna macam manakan? 

Tak apa, tak apa, saya sediakan satu resepi. Tapi resepi ini bukan saya reka. Tapi dipinjam dari dapur Mak Long. Mohon Mak Long izin kan la saya kongsi-kongsi kan...

Quinoa Pilaf

Bahan-bahannya
1 cawan quinoa
1 sudu besar butter atau minyak sapi
1 camca teh parutan halia
1 cili hijau
1/4  bawang besar dicincang halus
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh serbuk ketumbar
1/4 camca teh serbuk kayu manis
1 3/4 cawan air
1/2 cawan kacang pis (frozen)
garam secukup rasa

Hidangan 4 orang
Panaskan minyak sapi dan tumiskan bawang dan kacau selama 4-5 minit. Masukkan halia, cili hijau dan  serbuk kunyit, ketumbar dan kayu manis.  Masukkan quinoa yang telah dicuci bersih dan air. Masukkan garam. Biarkan mendidih sehingga quinoa mengembang dan berekor. Kecilkan api dan renih selama 15 minit. Masukkan kacang pis, kacau dan tutup sehingga semua air telah menyerap ke dalam quinoa

Selamat mencuba! Resepi lain boleh pergi dekat Mak Long atau sini lah untuk ala-ala style Mat Saleh. Sebelum itu mari baca ini info:

Klik untuk penambahtumbesaran...

OK di akhiri dengan.....

..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..

Yang ini bukan Quinoa itam putih, tapi ini salah satu penyumbang diabetic...tapi sedap la bendalah berupa macam ini kan?

haaaadoii

sekian. Bye

No comments: